Top 10 Superfood, De Beste & Meest Gezonde Superfoods!

Het heerlijke aan superfoods is dat ze zo veelzijdig zijn. Ze zitten vol met ziekte-bestrijdende voedingsstoffen, bevatten vaak weinig calorieën en kunnen ook nog eens heel lekker zijn. De (online) winkels liggen vol met heerlijke toegankelijkere producten. Daarom hebben we een overzicht gemaakt met lekkere, makkelijk te verkrijgen en alledaagse superfood producten. Veel van deze producten kunt u echter gewoon in de supermarkt kopen!

1. Spruitjes

Ok, misschien niet voor iedereen de meest lekkerste groente, maar wat zijn ze gezond! Ze zitten vol vitamine C (meer dan sinaasappels) en bevatten glucosinolaten. Dit zou kankerverwekkende stoffen in je lichaam tegen gaan. Daarnaast zijn spruitjes rijk aan vezels, foliumzuur, magnesium en vitamine K en B. Spruitjes zijn heerlijk in een hartige taart of door ze te wokken.

2. Bosbessen

Alle bessen zijn een bron van vezels en goed voor je, maar de bosbes is de beste van allemaal. Vol vezels, vitamine C en antioxidanten, bevatten ze ook anthocyaan wat een goede werking heeft op hart- en bloedvaten. Sommige studies suggereren zelfs dat ze je geheugen zouden verbeteren.

3. Boerenkool

Deze groente bevat meer antioxidanten dan de meeste andere groenten en fruit. Het zit vol met vezels, ijzer en calcium. Je kan boerenkool op alle mogelijke manier klaar maken: gekookt, gestoomd, geroosterd. Rooster boerenkoolbladeren, besprenkelt met wat olijfolie en zout, in de oven tot ze knapperig zijn. Het resultaat zijn heerlijke gezonde boerenkoolchips.

4. Appels

Wat appels zo geweldig maken is dat ze naast vezels en antioxidanten bijna geen calorieën bevatten. Het beste is om een appel in zijn geheel te eten, aangezien de antioxidanten voornamelijk in de schil zitten.

5. Chia zaden

Chia Zaad is een van de bekendste superfoods. Bestaande uit omega 3 vetzuren, calcium, ijzer en antioxidanten zijn ze een boost voor je energiegehalte. Ze zijn vrijwel smaakloos en daardoor makkelijk te gebruiken in verschillende recepten, zoals salades, yoghurt met fruit, ijs of pastas.

6. Zalm

Dit visje is zeer goed voor je hart vanwege de Omega 3 vetzuren en proteïnen. De Omega 3 kan ook helpen bij het verlagen van cholesterol. Zalm is ook nog eens veelzijdig klaar te maken: bakken, stomen, grillen, roken, pocheren. Noem maar op.

7. Quinoa

Quinoa is een graan-achtige zaadje is rijk aan amino zuren, vitamine B2 en E, proteïnen en veel mineralen zoals magnesium, calcium en ijzer. De smaak is nootachtig en de textuur doet denken aan rijst en couscous. Het zou ook helpen als je probeert af te vallen. Quinoa zijn glutenvrij en erg populair onder vegetariërs en veganisten.

8. Havermout

Havermout is zo rijk aan vezels, antioxidanten en andere voedingstoffen dat dit een van de beste ontbijtproducten is die je kan voorstellen. De mogelijkheden om havermout te bereiden zijn gevarieerd en, anders dan je misschien van vroeg kent, ook heel erg lekker. Voeg bosbessen, rauwe chocola, wat honing en chia zaden toe en je kan er de hele dag tegenaan.

9. Amandelen

Van alle noten heeft deze een van de meeste voedingsstoffen. Vol met vitamines en mineralen zouden ze goed zijn voor je hersenen. De vitamine E helpt je huid gezond te houden en amandelen verlagen je cholesterolgehalte. Daarnaast zijn ze gewoon heel erg lekker.

10. Gember

Deze multi-inzetbare wortel helpt goed tegen griep tot aan je darmen en buik die overstuur zijn. Naast verse gember kan je het kopen in poedervorm, gekonfijt, gesneden of in siroop. Ben je ziek? Gemberthee is de oplossing. Daarnaast geeft het je energie en bevordert het je spijsvertering.

Een gevarieerd dieet is belangrijk, ook met superfoods. Superfood producten zijn geen wondermiddel tegen kwalen en ziektes, maar gegeten in de juiste balans helpt het je zeker om gezond te blijven.