De Top 10 Meest Populaire Voedingssupplementen En Hun Eigenschappen!

Voedingssupplementen zijn géén vervanging van voeding, maar een aanvulling op een gezond eetpatroon. Vitamines, bioactieve stoffen en mineralen zijn de stoffen die in deze supplementen voorkomen. Bijvoorbeeld de Vitamine-C- of de multivitaminepil zijn voedingssupplementen. Ze zijn verkrijgbaar in pillen, capsules maar ook poeders en druppels. Multisupplementen zijn een combinatie van een aantal mineralen en vitamines. Vitamine-B complex is een multipil die uit verschillende B vitamines bestaat. De stoffen die in deze pillen zitten zijn veelal synthetische vitamines. Ze hebben dezelfde werking als een natuurlijke vitamine. Alle genoemde voedingssupplementen zijn te koop in onze superfood webshop!

Top 10 voedingssupplementen

  1. Magnesium Oxide

    Magnesium-pillenHet magnesium voedingssupplement is onmisbaar voor de opbouw van je botten en zorgt voor de verzorging van je spieren. Magnesium oxide is uitermate belangrijk voor de energievoorziening en zorgt voor de opbouw van spieren. Het samentrekken van een spier en bewegen zal zonder magnesium, duidelijk achterblijven. Ook zorgt magnesium voor sneller herstel van wondjes en is het bloeddruk- en stress-verlagend.

    Krijg je teveel van deze stof binnen (meer dan 250 milligram) per dag, dan kan dit leiden tot lage bloeddruk, dorst, misselijkheid en braken of een algeheel zwaktegevoel. Te veel aan magnesium is eigenlijk schadelijk in twee gevallen, wanneer er stoornissen zijn in prikkelgeleiding van je hart of wanneer je een nierziekte hebt. Of wanneer er te lang en te veel van dit supplement wordt gebruikt.

  2. Visolie

    visolie-capsulesVette vis is belangrijk voor alle organen, maar met name de hersenen, hart en bloedvaten en de hormoonhuishouding varen er wel bij, wanneer je twee maal per week vette vis eet. Echter, niet iedereen vindt vis lekker. Visoliecapsules zijn een prima aanvulling en zorgen er voor dat je geen vissmaak in je mond krijgt. Voordat je visolie capsules gaat slikken, is het verstandig om bij medicijngebruik je huisarts te raadplegen. Ze veroorzaken soms bijwerkingen met het tegelijk gebruiken van bepaalde medicamenten.

  3. Vitamine C

    Vitamine-C-fruitVitamine-C tekort, komt eigenlijk nog nauwelijks voor. Rond het jaar 1600, stierven zeelieden nog aan scheurbuik, omdat ze te weinig groentes en fruit binnenkregen. Een ernstig vitamine-C tekort zorgt voor gewichtsverlies, problemen met tandvlees, bloedarmoede, vermoeidheid en vlekken op je huid. Vitamine-C supplementen houden het gehalte in evenwicht. Een te veel is eigenlijk niet te overschrijden. 40 Glaasjes sinaasappelsap zorgen voor een overdosis vitamine C. Gebruik je iets meer, dan dat je lichaam nodig heeft, dan plas je dit weer uit. 2000 Milligram vitamine-C is de vastgestelde hoeveelheid die acceptabel is.

  4. Vitamine D

    vitamin-d pillenVitamine D is nodig om calcium uit voeding op te nemen in je lichaam. Het is nodig om je botten en je tanden gezond te houden. Zonlicht zorgt voor opname van vitamine D. Vrouwen die gesluierd door het leven gaan en/of een boerka dragen komen niet in aanraking met voldoende zonlicht en zullen ten alle tijde een vitamine D capsule of tablet moeten slikken. Osteoperose en kanker kunnen worden voorkomen. Alleen extreme hoge doses vitamine D, kunnen op den duur tot vergiftigingen leiden.

  5. Multivitamine pillen

    multivitamine-pillenMultivitamine pillen zijn de meest gebruikte voedingssupplementen van dit moment. Het is makkelijk, want alles zit er in. Met een verantwoorde dosering, is een multivitamine supplement een waardevolle toevoeging. Ben je op dieet, is je weerstand duidelijk gedaald of moet je herstellen van hardnekkige griep, dan is een multivitamine naast volwaardige voeding, goed om te gebruiken. Eet je best wel gezond, dan is het beter om een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) te slikken van 50%. Let er op dat je na een periode van te weinig vitamines, het slikken van een multitablet wat bijwerkingen kan geven. Plotseling puistjes, kan een reactie zijn. Dit trekt echter wel weer weg.

  6. Vitamine K2

    OsteoperoseNiet iedereen weet, wat vitamine K2 toevoegt aan het lichaam. Vitamine K2 verkleint in ieder geval de kans op botbreuken. Osteoperose is een kwaal die de kop opsteekt bij vrouwen die in de overgang zijn. Voor hen is deze vitamine een goede aanvulling. Ook zorgt deze vitamine voor een optimale bloedstolling. Deze vitamine komt voor in plantaardige voeding. De activering van eiwitten heeft invloed op een goede hartgezondheid. Zorgt tevens voor een goed gebit. Leverkankerpatiënten leven langer met deze vitamine.

  7. Vitamine B complex

    Vitamine B Fruit en GroenteVitamine B bestaat uit een aantal vitamines die als supplement kan worden ingenomen. Alle B-vitamines zijn in dit complex aanwezig. Heb je last van vermoeidheid dan is de B2, 3, 5, 6, 11 en B12 een geweldige aanvulling op je voeding. Ook zijn de B vitamines goed voor je haar, bevordert het de energiestofwisseling, is het goed voor je huid en vaart je gezichtsvermogen er wel bij. Tevens is een B-supplement goed voor de weerstand en het zenuwstelsel. Een prima toevoeging voor mensen die vegetariër of veganist zijn.

  8. Foliumzuur B11

    Foliumzuur B11Foliumzuur is eigenlijk een B vitamine. Deze vitamine is geschikt voor de zwangere vrouw. Door een tekort aan dit foliumzuur kan bloedarmoede ontstaan. Krijgt een zwangere onvoldoende binnen, en kan een kindje geboren worden met een hazenlip, open rug of gespleten gehemelte. Het is dus erg belangrijk dat een vrouw in verwachting voldoende van deze vitamine binnenkrijgt. Normaal gesproken krijgt iedereen deze B11 vitamine voldoende binnen wanneer gezond wordt gegeten. Foliumzuur heeft goede effecten op dikke darmkanker, dementie, depressie en hart-en vaatziekte.

  9. Rode gist rijst supplement

    Rode gist rijstEen verhoogd cholesterolgehalte kan zorgen voor een hersenbloeding of hart- en vaatziekte. Heel veel mensen moeten statines slikken die veel bijwerkingen hebben. Vooral spier een peesproblemen steken na een aantal jaren slikken de kop op. Rode rijst gist tabletten houden de cholesterolwaardes in de juiste verhouding en geven niet of nauwelijks bijwerkingen.

  10. Melatonine

    Melatonine is een hormoon, wat ons slaap- en waakritme regelt. Als het donker wordt, zorgt melatonine ervoor dat we slaperig worden. Melatonine is een lichaamseigen stof. Ons lijf maakt deze stof dus zelf aan. Hebben we een tekort, dan slapen we niet zo goed. Melatonine is prima te gebruiken bij een jet-lag. Er kunnen zich tijdens het gebruik, wel bijwerkingen voordoen zoals, hoofdpijn, maagdarmklachten en opvliegers. Laat je voor het gebruik van dit slaaphormoon goed voorlichten.

    Melatonine